Driekwart van de verzekerden heeft te dure basisverzekering

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) was het vorig jaar voor driekwart van de verzekerden mogelijk geweest om geld te besparen op een basisverzekering.

De besparing die gerealiseerd kan worden is niet zo hoog als op de energiemarkt, waar overstappen al snel 175 Euro per jaar oplevert. Maar op de zorgverzekering kan gemiddeld toch zo’n 100 Euro per jaar bespaard worden. Het kost wel wat moeite om goed te vergelijken, maar het bedrag is wel interessant.

Ook het vergelijken van aanvullende pakketten is verstandig, voor zowel prijs als voor dekking. Wijzigingen in de voorwaarden moeten op de polis worden aangegeven. Maar wijzigingen in contracten tussen de zorgverzekeraar en artsen en ziekenhuizen, daar word je niet actief over geïnformeerd, terwijl deze van grote invloed kunnen zijn op de zorg die je gaat ontvangen. Dit geldt natuurlijk alleen voor de zorgverzekeringen waarbij je geen vrije zorg keuze hebt.

shutterstock_743828020 (2)

Je moet dus echt even de tijd nemen om uit te zoeken welke zorg je wilt ontvangen volgend jaar en welke zorgverzekeraar daar het beste bij past. Maar wat is nu een paar uurtjes uitzoekwerk als je hier 100 Euro besparing mee kunt realiseren?

Opzeggen kan op ieder moment? Echt niet!

We ontvangen de laatste tijd nogal wat klachten over de BankGiro Loterij. Deze loterij biedt een persoonlijk BankGiro Loterij VIP-kaart waarmee je gratis naar 50 topmusea kunt. Dat is nog eens een mooi welkomstcadeau! Je krijgt dit cadeau al wanneer je mee gaat spelen met 1 lot. Ook kun je volgens de BankGiro Loterij op ieder moment opzeggen, dus je speelt slechts 1 maand mee (voor €13,50) en je kunt gratis met zijn tweeën naar een museum. Simpelweg een topdeal! Of niet?

BankGiro Loterij opzeggen

De klachten die we ontvangen gaan om het feit dat direct opzeggen helemaal niet kan. Ook al staat zelfs in de bevestiging dat opzeggen op ieder moment mogelijk is, in de praktijk blijkt dit niet te kunnen. Een opzegger die enkele dagen na aanschaf telefonisch contact zocht met de BankGiro Loterij kreeg te horen dat nog niet alle data in het systeem was verwerkt, dus dat opzeggen nog niet mogelijk was. De opzegger kreeg te horen dat hij binnen 3 tot 5 dagen terug moest bellen om zijn opzegging te regelen, dan zouden alle gegevens in het systeem staan en kon er opgezegd worden.

Nou gaat het ons te ver om te spreken van misleiding, maar de communicatie kan natuurlijk wel wat beter. Waarom in het wervingstraject melden dat opzeggen op ieder moment kan, als dat niet het geval is? Zou juiste communicatie leiden tot een lagere conversie? Wij denken van niet, het welkomstcadeau is namelijk echt goed.

Ook een lot aangeschaft alleen voor het welkomstcadeau? BankGiro Loterij op ieder moment opzeggen

Nuon blijven loont (niet)

Als jaarlijkse overstapper werd ik blij verrast door post van Nuon. “Nuon blijven loont; direct 10% korting op stroom, oplopend tot 25%” was de boodschap. Yes! Eindelijk geen jaarlijkse overstap meer, Nuon snapt hoe ze mij als klant kunnen behouden. Tijdens het (online) proces van verlengen begin ik te twijfelen. Mijn jaarnota over het afgelopen jaar geeft een totaalbedrag van € 1.224,38 weer. Mijn prachtige aanbieding voor het komende jaar, inclusief de korting van 10%, komt neer op een bedrag van € 1.498,73. Huh? Ik krijg 10% korting en ik ga € 274,35 meer betalen?

Nuon opzeggen

Ik lees nog eens goed wat Nuon me nou eigenlijk biedt en nu lees ik pas dat de korting alleen geldt voor stroom. Ook heb ik van Nuon over afgelopen jaar een welkomstcadeau ontvangen van € 150,–. Deze geldt natuurlijk ook niet meer voor het tweede jaar. Verlenging wordt uitgesteld en overstappen.nl wordt geraadpleegd. Hier komt, op basis van exact hetzelfde verbruik als het nieuwe aanbod van Nuon, Energiedirect.nl als best geprijsde aanbieder naar voren. Voor een totaalbedrag (inclusief € 120,– welkomstcadeau) van € 1.265,28. Dit komt neer op een besparing van maar liefst € 233,45 ten opzichte van “Nuon blijven loont”…

Conclusie? Inderdaad, Nuon blijven loont absoluut niet. Inmiddels ben ik overgestapt naar Energiedirect.nl. En ik vermoed al te weten wat mij te doen staat over een jaar…overstappen!

 

Best practices: KPN biedt niet werkende opzeg button

We snappen natuurlijk allemaal dat organisaties liever niet hebben dat je diensten bij hen opzegt. Maar KPN maakt het wel bont. Wanneer je daar een extra zenderpakket afneemt, dan kun je dit pas een maand later opzeggen. Jammer, want dan moet je dat weer in je agenda zetten en niet vergeten. Je vraagt je af hoeveel abonnementsgeld daarmee verdiend wordt door KPN.

Maar goed, notitie in de agenda gezet op 26 september; ‘Fox Sport International opzeggen!’ Na inloggen in de ‘mijn’ omgeving van KPN op 26 september wordt een handige button getoond bij het betreffende pakket:

KPN opzeggen

Kijk, daar word je dan weer vrolijk van; KPN maakt het lekker makkelijk om op te zeggen. Of toch niet? Als ik probeer op de butto te klikken dan gebeurt er helemaal niets. Er verschijnt wel een symbool dat de button niet werkt:

KPN opzeggen toch niet makkelijk

Dan toch maar weer bellen. De call center medewerker geeft aan dat de extra zender na 26-9-2017 opgezegd kan worden en dat dit dus niet klopt. Vervolgens helpt de medewerker wel om de zender op te zeggen.

Geen zin om een notificatie in je agenda te zetten? Of naar KPN te moeten bellen? Maak dan gebruik van de makkelijke KPN opzegbrief. Direct online geregeld.

Opzegservice nu ook in België beschikbaar

Naast de Nederlandse website opzeggen.nl en de Duitse website kündigen.de, zijn we nu ook in België actief met opzeggen.be!

Met opzeggen hebben consumenten ieder jaar wel een keer te maken. Vaak kunnen ze dit prima rechtstreeks regelen met de organisatie waar zij een abonnement, lidmaatschap, contract of donatie willen opzeggen. Maar soms ook niet. Of kiest een consument juist voor het gemak om snel en eenvoudig op te zeggen. Want waar een opzegging bij veel organisaties nog het nodige uithoudingsvermogen vraagt, bieden wij een oplossing waarbij de opzegging binnen een minuut geregeld is. Of, in het geval van twee opzeggingen, twee minuten…

opzeggen.nl

 

Opzeggingen via opzeggen.nl

Vaak krijgen we van opzeggers (maar ook van organisaties) de vraag: “Hoeveel opzeggingen worden er eigenlijk via opzeggen.nl gedaan?”. We begrijpen de nieuwsgierigheid, dus tijd voor wat inside information!

Iedere dag worden er tussen de 500 en 1.000 opzeggingen gedaan via opzeggen.nl. Deels downloaden consumenten de gratis opzegbrief en versturen deze zelf (waarbij er zeker een aantal uiteindelijk niet verstuurd zullen worden) en deels maken de opzeggers gebruik van onze verzendservice voor €2,99. Door het grote aantal opzeggingen kunnen we voor steeds meer organisaties opzeggarantie bieden; als een opzegging niet (juist) door de organisatie in behandeling wordt genomen, dan helpt onze jurist gratis de opzegger. Dit kan uiteraard alleen als sprake is van grotere aantallen opzeggingen via opzeggen.nl.

De drukste categorie op opzeggen.nl is loterijen (in juli vielen 34% van alle opzeggingen in de categorie loterijen) . We vermoeden dat dit wordt veroorzaakt door de vele wervingscampagnes van loterijen; hoe meer (en agressiever) er geworven wordt, hoe meer er ook weer opgezegd wordt. Naast loterijen worden ook donaties vaak opgezegd via opzeggen.nl (in juli 9% van het totaal).

opzeggen.nl

Top en Flop?
Zijn er nog organisaties die eruit springen, negatief of positief? Positief zeker. Negatief valt reuze mee. Er zijn genoeg organisaties die niet heel erg hun best doen om opzeggingen net zo snel en soepel te regelen als een aanmelding, maar hier kunnen we wel mee omgaan. Uiteindelijk wordt de opzegging wel geregeld.

Dus laten we ons richten op de positieve organisaties. Er zijn er een aantal die ons opvallen:

Basic-Fit – hiermee hebben we de afspraak dat opzeggingen met terugwerkende kracht worden geregeld als de opzegging via opzeggen.nl is gegaan. Er gaat wel eens iets mis, maar een simpel mailtje van ons aan Basic-Fit volstaat om het recht te zetten. Erg goed geregeld bij Basic-Fit dus!

KWF – bij het opzeggen van een donatie wil nog wel eens iets mis gaan; verkeerd adres, verkeerde naam. Maar bij het KWF wordt hierover meegedacht en gezocht naar een oplossing. Ook voor het KWF dus een dikke pluim!

Postcodeloterij – echt? Ja, echt! Er gaat heel weinig mis bij de opzeggingen die wij doorsturen en als er iets mis gaat, dan hebben we een directe contactpersoon die we kunnen benaderen om te komen tot een oplossing. En ook hier, zonder gemor, wordt elke situatie zo snel en soepel mogelijk opgelost.

 

Tussenpersoon zegt verzekering op vanwege teveel claims – Kifid oordeelt dat dit niet mag

Numan Assurantieadviseurs opzeggen zegt het complete verzekeringspakket op van een klant die in 7 jaar tijd 11 claims indient. De klant is reeds 20 à 25 jaar klant. Als reden wordt opgegeven ‘het schadeverloop op uw verzekeringen’. De verzekeringen worden direct beëindigd, zonder een waarschuwing vooraf aan de klant vanuit de gevolmachtigde.

opzegging

De klant gaat – verstandig – naar het Kifid voor hulp. Deze oordeelt uiteindelijk dat Numan onjuist handelt. De opgegeven reden staat in de algemene voorwaarden niet als reden voor beëindiging. Daarnaast oordeelt het Kifid dat de klant met een probleem wordt opgezadeld door de gevolmachtigde, aangezien het aangaan van een nieuwe verzekering elders ook niet makkelijk zal zijn; daar moet tenslotte opgegeven worden of de klant eerder is geweigerd of een verzekering door de verzekeraar of tussenpersoon is opgezegd.

Uiteindelijk moet Numan de klant nieuwe polissen sturen en mag zij de relatie met de klant niet beëindigen met de door haar opgegeven reden.

Bron: AM:WEB

Kifid – Klachtinstituut Financiële Dienstverlening

Een instituut dat iedere consument moet kennen, het Klachtinstituut Financiële Dienstverlening, kortweg Kifid.

Bij het Kifid kunnen consumenten terecht met een klacht over een financiële dienst, bijvoorbeeld een hypotheek of een verzekering. Het Kifid beoordeelt de klacht en, wanneer zij deze in behandeling nemen, proberen zij te bemiddelen tussen de consument en de dienstverlener.

Hulp tegen ABN AMRO

Helpt dit? Een simpel JA volstaat. En we spreken uit ervaring. Een discussie met ABN AMRO werd snel en eenvoudig opgelost door tussenkomst van het Kifid. En ja, er is eerst geprobeerd met ABN AMRO rechtstreeks contact te krijgen en nee, dat lukte niet. Ook een ingediende klacht bij ABN AMRO resulteerde slechts in een ontvangstbevestiging en verder een lange, lange stilte. Door bemiddeling van het Kifid werd direct door ABN AMRO een acceptabel voorstel gedaan. Dat zij in haar verweer aangaf dat haar eigenlijk geen blaam treft, dat hebben we snel losgelaten (waarom een discussie aangaan die tot niets zal leiden). Kortom, onze conclusie is dat het Kifid een zeer welkom instituut is voor (hulp aan) consumenten!

 

5 miljoen internetklanten mogen volgende maand hun contract opzeggen

Per 1 juli verhogen een aantal grote internetaanbieders hun prijzen. Aanbieders als KPN, Telfort, XS4ALL, Online en Ziggo hebben allemaal een verhoging van hun tarieven aangekondigd.

contract_verscheuren

Dit kan leiden tot een grote overstap golf. Consumenten mogen immers bij een prijsverhoging het contract opzeggen. Of dit in de praktijk ook daadwerkelijk gaat gebeuren is zeer de vraag; de prijsverhoging is vaak enkele Euro’s en consumenten vinden het nogal een rompslomp om over te stappen naar een andere aanbieder. Breedbandwinkel.nl adviseert bijvoorbeeld om geen gebruik te maken van de overstapservice van de nieuwe provider; dit zou toch kunnen leiden tot boete voor de resterende tijd van het contract. Het advies luidt dan ook om het contract bij de oude leverancier zelf op te zeggen om de boete te voorkomen. Geef bij de opzegging ook duidelijk aan dat het een opzegging betreft op basis van de aangekondigde prijsverhoging (en dat je daar dus niet mee akkoord gaat).

In de aankondiging van de nieuwe tarieven geven de providers ook aan dat er kosteloos opgezegd kan worden. KPN bijvoorbeeld heeft in de aankondiging van 13 mei haar klanten inzicht gegeven in de specifieke prijsstijgingen en daarbij de mogelijkheid gecommuniceerd om tot 4 juli via 0800-0402 kosteloos op te zeggen.

 

Opzeggers kiezen massaal voor Recht van Verzet

Sinds enkele weken kunnen opzeggers via opzeggen.nl ook direct aanspraak maken op hun Recht van Verzet. Dit betekent dat organisaties de opzegger niet meer mogen bellen en geen reclame meer mogen sturen.

We hebben deze (optionele) paragraaf aan de opzegging toegevoegd omdat we hier veel vragen over kregen van opzeggers. Het opzeggen van een abonnement, lidmaatschap of contract is in sommige gevallen al een hele opgave, het regelmatig ontvangen van ongevraagde post na afloop levert nog meer irritatie op.

Recht van Verzet

De optie om geen reclame meer te ontvangen wordt dan ook goed gebruikt; aan maar liefst 96% van de opzeggingen wordt deze optie toegevoegd. Organisaties is het ook niet ontgaan; in de eerste 3 weken zijn we door 7 organisaties actief benaderd of deze optie weggelaten zou kunnen worden (waar we geen gehoor aan hebben gegeven).