ACM: oneerlijke praktijken bij incassobureaus

Vandaag in het nieuws; incassobureaus duperen regelmatig consumenten door jun werkwijze. De problemen ontstaan door onterechte vorderingen van het incassobureau, onduidelijke rekeningen en – echt waar – ontoelaatbare druk vanuit het incassobureau.

Incassobureaus dreigen en bedriegen

Voor het gehele nieuwsbericht verwijzen we naar de website van de ACM. Ook kranten hebben hierover bericht, onder meer de Volkskrant en Nu.nl.

Uit het onderzoek dat de ACM heeft uitgevoerd, blijkt onder meer dat 10% van de klachten (over incassobureaus) via ConsuWijzer (klik hier om te zien hoe je een klacht in kunt dienen bij ConsuWijzer) betrekking had op een incasso waarbij helemaal niet om het product of de dienst was gevraagd (denk aan herhaal zendingen waar niet om gevraagd is). Andere klachten betroffen incasso’s op vorderingen van meer dan 2 jaar oud (14%) en incasso in relatie tot niet of niet volledig geleverde goederen en diensten (11%).

Oude en verjaarde vorderingen, hoe zit het nu echt?

Zolang er herinneringen verstuurd worden, blijft de vordering van kracht en verjaard deze niet. Wanneer dit echter niet gebeurt, dan verjaard de vordering – voor consumentenkoop en energielevering – na 2 jaar.

Naast bovengenoemde klachten heeft de ACM ook aanwijzigingen dat incassobureaus zich niet houden aan de wettelijk vastgelegde maximale kosten die in rekening gebracht mag worden. Dit is moeilijk te bewijzen, aangezien de brieven met daarin opgenomen de kosten vaak erg onduidelijk zijn. De ACM heeft rekeningen toegestuurd gekregen die oorspronkelijk 100 Euro bedroegen, maar die waren opgehoogd naar 800 Euro! In dergelijke ongeoorloofde praktijken worden allerlei onduidelijke kosten opgenomen zoals dossierkosten, herinneringskosten en sommatiekosten.

Welke incassokosten mogen in rekening gebracht worden?

Op 1 juli 2012 is de Wet Incassokosten ingevoerd. Hierin staat dat de incassokosten maximaal 15% van de oorspronkelijke rekening mogen bedragen met een minimumbedrag van 40 Euro. Het percentage van 15% geldt voor een oorspronkelijke vordering van maximaal 2.500 Euro. Over de volgende 2.500 Euro is de hoogte gemaximeerd tot 10%.

De Wet voorziet dat het incassobureau hier ten gunste van de consument van mag afwijken. Wij gaan er maar vanuit dat dit in de praktijk niet zal voorkomen.

Comments on this entry are closed.

  • Anneke

    En hoe zit dat dan met de boete van 158 euro die de belasting je oplegt na het te laat betalen ( wel betaald dus) van je wegenbelasting? Let op bovenop de kosten van de wegenbelasting zelf! Dat mag wel?

  • Marja Nijnuis

    Beste mensen.
    Ik lig al een tijd in conflict met Alektum, tbv Crosmo bv. Ik heb nooit iets van hun besteld. Wel een proef pakket van ander merk.
    Ik heb nooit herinneringen gehad en het product alleen op proef gehad. Zij beweren dat ik een vervolg pakket gehad voordat ik het contract heb opgezegd.
    Een jaar later pas een incasso bedrijf. Gelukkig kon ik de mail wisseling overleggen. Zelf telefonisch contact gehad. Zij kunnen niets overleggen maar blijven bij hun stand punt. Maanden later weer een aanmaning.

    Mvg Marja

  • van beek

    Hoe weet je of het een incassobureau of deurwaarder zijn heel veel van dit soort bedrijven zijn ze alle 2 zowel incassobureau als deurwaarder

  • Monique Bolleboom

    En hoe zit dat dan bij het CJIB. Daar moet eens echt eens goed naar gekeken worden. Hierdoor komen mensen zwaar in de problemen. Die verhogingen zijn gewoon absurt