Boete van 745.000 Euro voor Lecturama

Veel mensen zijn er bekend mee. Je wordt gebeld voor een kennismakingsaanbod. Voor een gering bedrag krijg je een eerste pakket thuis gestuurd. Een maand later krijg je ‘opeens’ nog een pakket en wordt er ‘opeens’ een hoger bedrag afgeschreven van je bankrekening. Het is een  bekende methode om mensen geld uit de zak te kloppen. Lokken met een mooie aanbieding en er niet bij vermelden dat je – tot wederopzegging dus voor een langere periode – vast zit aan een abonnement dat (veel) meer gaat kosten dan je aanvankelijk verwachtte.

Lecturama heeft lange tijd gebruik gemaakt van de methode om – ongevraagd! – vervolgzendingen te sturen. Het bedrijf is overigens inmiddels ontbonden en in liquidatie, toch heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hen een enorme boete opgelegd van 745.000 Euro. Daar bovenop heeft de ACM ook nog eens een boete opgelegd aan de persoon die feitelijk leiding heeft gegeven aan deze praktijken, van maar liefst 300.000 Euro.

Wij vinden het uiteraard heel goed dat de ACM dergelijke praktijken keihard aanpakt. Hopelijk krijgt zij het ook voor elkaar om organisaties die alleen gevraagd vervolgzendingen sturen, maar daar zeer onduidelijk over communiceren, aan te pakken. Consuwijzer voert momenteel de campagne ‘Niet besteld? Geef geen geld!

niet-besteld-geef-geen-geld-header_0

Op de pagina’s van Consuwijzer zijn verder interessante documenten te raadplegen zoals de terecht-checker, om na te gaan of je een product nu wel of niet besteld hebt. En hou er rekening mee dat je altijd 14 dagen bedenktijd hebt bij koop op afstand!

Comments on this entry are closed.