Over de Opzegservice van Opzeggen.nl
1.1. Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Opzeggen.nl is een dienst van GreenOnline B.V., opgericht in 2010. Wij bieden consumenten een gemakkelijke manier om abonnementen, contracten en lidmaatschappen op één plek op te zeggen. Onze service is snel, veilig, voordelig en transparant. We helpen consumenten bij opzeggen in 15 Europese landen.
Wij hopen dat er ooit een tijd komt dat onze service niet meer nodig is en dat consumenten net zo eenvoudig kunnen opzeggen als dat ze een abonnement aangaan. Helaas zijn we daar nog niet. Zolang organisaties drempels opwerpen om opzeggen moeilijk te maken, zolang blijven wij onze service verlenen.
Het opzeggen gebeurt via een opzegformulier waarbij je de ontbrekende gegevens invult. Opzeggen.nl heeft voor elke organisatie in onze database uitgezocht welke gegevens noodzakelijk zijn voor een correcte opzegging.
Opzeggen was nog nooit zo gemakkelijk! Ontdek de vrijheid om abonnementen op te zeggen met Opzeggen.nl.
1.2. Hoe kan ik contact opnemen met Opzeggen.nl?
Heb je een vraag, klacht of feedback? Laat het ons weten! We staan altijd klaar om je te helpen. Bellen is niet mogelijk, maar je bereikt ons eenvoudig via je persoonlijke account of door te reageren op een e-mail van ons.
1.3. Wat kost jullie service?
Het genereren van de opzegbrief is gratis. Je kunt de brief kopiëren, uitprinten en zelf naar de organisatie sturen. Wil je gebruikmaken van onze aangetekende verzendservice? We rekenen eenmalig tussen € 4,95 en € 11,95 (inclusief btw) om je brief per aangetekende post of aangetekende e-mail direct naar de juiste afdeling binnen een organisatie te sturen. Uiteraard ontvang jij hiervan de rechtsgeldige ontvangstbevestiging.
1.4. Kan ik een abonnement gratis opzeggen?
Je kunt altijd rechtstreeks contact opnemen met de organisatie. We bieden zelfs handleidingen om je te helpen zelf op te zeggen. Je kunt alle opzegbrieven gratis kopiëren en zelf versturen. We geven je ook alle informatie die je nodig hebt om rechtstreeks contact op te nemen met de organisatie. Dit kan per post of per e-mail (als de organisatie dit toestaat). Bij sommige bedrijven kun je telefonisch opzeggen. Vergeet niet om een bevestiging te vragen en houd er rekening mee dat de medewerker van de organisatie een poging kan doen om jou te behouden als klant.
Zeg je schriftelijk op? Zorg dan voor een rechtsgeldig bewijs van ontvangst. De organisatie zal de (datum van de) opzegging dan niet kunnen betwisten.
1.5. Klacht melden: waar kan ik deze indienen?
Het is natuurlijk heel vervelend als je problemen ondervindt met onze diensten of website. Hiervoor bieden wij onze excuses aan. Laat ons weten wat je klacht is. Dit kan per e-mail of per post. Onze medewerkers zullen de klacht bekijken en proberen het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Adres: GreenOnline B.V. Tommaso Albinonistraat 7 1083HM Amsterdam
E-mail: support [at] greenonline.nl
Zodra we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. We zullen binnen 3 werkdagen na ontvangst op je klacht reageren. Als het langer duurt, zullen we je hierover informeren.
1.6. Een organisatie toevoegen die niet in de lijst staat, kan dat?
Als je de organisatie die je wilt opzeggen niet kunt vinden, dan bieden we de mogelijkheid om deze organisatie via een formulier bij ons aan te melden. Voegen we de organisatie toe? Dan ontvang jij van ons een voucher voor één gratis opzegging.
Is je opzegging dringend? Dan adviseren we je om rechtstreeks contact op te nemen met de organisatie om je opzegging te regelen en niet te wachten totdat wij de organisatie hebben toegevoegd.
1.7. Hoe werkt de 100% Opzeggarantie?
Met onze 100% Opzeggarantie garanderen we dat wij jouw opzegging bij de juiste afdeling van de betreffende organisatie afleveren, 88inclusief juridisch rechtsgeldig bewijs van ontvangst door de organisatie88. Er zijn wel een paar voorwaarden: de gegevens moeten kloppen en opzegging moet mogelijk zijn (geen doorlopend contract en geen betalingsachterstand).
Is aan de voorwaarden voldaan? Dan garanderen wij je opzegging. Bij problemen betekent dit dat ons team voor je aan de slag gaat. We nemen contact op met de betreffende organisatie om ervoor te zorgen dat de opzegging alsnog correct wordt verwerkt. Hebben wij iets verkeerd gedaan? Dan vergoeden we je tot een maximum van € 100,-.
Deze garantie is geldig tot 3 maanden nadat je gebruik hebt gemaakt van onze verzendservice. Je ontvangt van ons na 40 dagen nog een notificatie om te checken of jouw opzegging is geregeld. Is dat niet het geval? Dan is dat het juiste moment om bij ons aan de bel te trekken. Dan is jouw opzeggarantie van kracht en kunnen wij ervoor zorgen dat de opzegging alsnog, met terugwerkende kracht, correct wordt verwerkt.
1.8. Hoe gaan jullie om met mijn privacy?
We nemen je privacy heel serieus! Dit betekent dat we jouw gegevens alleen gebruiken om een opzegbrief te genereren en de opzegging te regelen. We bewaren je naam en e-mailadres alleen voor support doeleinden.
Heb je aangegeven dat we je af en toe een bericht mogen sturen over de opzegging? Dan is dat alles wat we met jouw contactgegevens doen. En we zorgen ervoor dat je altijd gemakkelijk kunt aangeven wanneer je je wilt afmelden.
1.9. Welke methoden gebruiken jullie om de opzegbrief te versturen?
We versturen alle opzeggingen altijd aangetekend, via aangetekende post of via aangetekende e-mail.
Aangetekende Brief: Aangetekende brieven worden elke maandagmiddag verstuurd via PostNL. Zodra we de Track & Trace code hebben ontvangen, sturen we je een bevestigingsmail. Deze e-mail bevat een link waarmee je de voortgang van je opzegging kunt volgen. In de meeste gevallen wordt de aangetekende brief de volgende dag bezorgd, maar dit kan ook enkele dagen duren. Let op: Als je een opzegformulier aan het einde van een abonnementsperiode laat versturen, kan het voorkomen dat deze pas aan het begin van de volgende periode bij de organisatie wordt ontvangen. Dit kan leiden tot een extra abonnementsbetaling die wij niet kunnen vergoeden.
Aangetekende E-mail: Geregistreerde e-mails worden onmiddellijk verzonden. Het bewijs van aflevering vind je in je persoonlijke account, lekker makkelijk. Vergeet niet dat zelfs als de brief op dezelfde dag wordt verzonden en afgeleverd, de organisatie deze niet meteen zal verwerken. Als verwerkingsdatum zal wel altijd het moment van aflevering worden aangehouden.
Proces & Afhandeling van jouw Opzegging
2.1. Wat zijn de opzegvoorwaarden voor abonnementen?
De voorwaarden hangen sterk af van het soort abonnement en de organisatie waar je klant bent. Sommige organisaties hebben bijvoorbeeld helemaal geen opzegtermijn (zoals de meeste autoverzekeringen en donaties), terwijl andere een opzegtermijn van twee maanden hebben (zoals bijvoorbeeld sommige dagblad abonnementen). Het is belangrijk dat je goed geïnformeerd bent, dus als je vragen hebt over de voorwaarden van een bepaald abonnement, raden we je aan de voorwaarden van de organisatie goed te lezen. Het is natuurlijk verstandig om dit te doen voordat je een abonnement afsluit.
2.2. Hoe werkt het opzegproces bij Opzeggen.nl?
We willen je het gedoe van opzeggen van abonnementen besparen. In plaats van je abonnement telefonisch op te zeggen, kun je Opzeggen.nl gebruiken om dit snel en gemakkelijk online te doen:
1. Zoek de organisatie die je wilt opzeggen.
2. Voer de ontbrekende gegevens in. Deze gegevens worden automatisch ingevuld in het opzegformulier.
3. Kies de datum waarop je je abonnement wilt opzeggen. Als je zo snel mogelijk weg wilt, kun je deze optie selecteren. Dit wordt ook automatisch ingevuld in de opzegbrief.
4. Klik op ‘Betalen en verzenden’. Je komt op de betaalpagina en zodra je hebt betaald, wordt jouw opzegging direct aangetekend verzonden.
2.3. Waar kan ik mijn abonnementsnummer vinden?
Voor de meeste contracten staat het klant- of abonneenummer op de online/papieren facturen, de welkomstbrief en/of bij de automatische incasso betaling op jouw bankrekening.
Kun je jouw klantnummer niet vinden? Geen probleem. De meeste organisaties hebben genoeg informatie met je naam, adresgegevens en het IBAN nummer om je opzegging te verwerken.
2.4. De organisatie heeft mijn opzegging nog niet verwerkt, wat nu?
Heb je na 30 dagen nog steeds niets gehoord van de organisatie? Dit is erg frustrerend en we verontschuldigen ons voor het ongemak.
Neem contact op met onze support afdeling via jouw persoonlijke account en wij gaan voor jou aan de slag. Houd er rekening mee dat sommige organisaties zich ‘verschuilen’ achter de privacy wetgeving en geen gegevens met ons willen delen. Maar geen probleem, ook daar hebben we een oplossing voor. We vragen jou om ons een mandaat te geven om namens jou op te treden (alleen voor deze specifieke opzegging) om zodoende de noodzakelijke informatie te achterhalen. Wij houden jou op de hoogte van de voortgang. Goed om te weten: Een opzegging gaat bijna altijd direct goed. In de zeldzame gevallen dat er toch iets mis is gegaan, lossen wij dit altijd op voor onze gebruikers.
Hieronder staan enkele mogelijke redenen waarom jouw opzegging nog niet is verwerkt:
Opzegtermijn: In de meeste gevallen hanteren bedrijven een opzegtermijn van 1 (kalender)maand - soms langer. Dit betekent dat je contract nog minimaal 1 maand doorloopt en dat deze periode ook geïncasseerd wordt.
Onjuiste gegevens: Het kan zijn dat de organisatie jouw contract niet kan vinden omdat je te weinig of de verkeerde informatie hebt opgegeven. Kloppen je naam en adresgegevens? Heb je je abonneenummer goed ingevoerd? Een voorbeeld wanneer het mis kan gaan is als je in de tussentijd bent verhuisd en dit niet hebt doorgegeven aan de organisatie. Wanneer de adresgegevens niet overeenkomen, dan zal de organisatie de opzegging niet verwerken.
2.5. Is een abonnement opzeggen per brief rechtsgeldig?
Opzegging per brief is rechtsgeldig. Het enige dat je moet kunnen bewijzen is dat de organisatie de opzegging heeft ontvangen. Om je die zekerheid te kunnen bieden, ontvang je van ons een bevestigingsmail met daarin de Track en Trace code. Je kunt deze e-mail dus bewaren als bewijs, mocht dat nodig zijn. Als je de e-mail kwijt bent of hulp nodig hebt, kun je altijd contact met ons opnemen via jouw persoonlijke account. Ook in jouw persoonlijke account vind je altijd alle documenten die nodig zijn om aan te tonen dat je hebt opgezegd.
2.6. Is een elektronische handtekening rechtsgeldig?
In de Europese juridische context is een elektronische handtekening gelijkwaardig aan een handgeschreven handtekening (zie Europese richtlijn: Verordening (EU) nr. 910/2014).
2.7. Hoe zet ik mijn handtekening onder de brief?
Als je begint met het invullen van je opzegbrief, genereren we automatisch een handtekening op basis van de naam die je opgeeft. Deze handtekening wordt geaccepteerd door de ontvangende organisatie. Wil je toch je eigen handtekening toevoegen? Klik op het potlood-icoontje in de brief en je kunt hem zelf ondertekenen.
2.8. Ik heb nog steeds geen bevestiging van opzegging ontvangen, wat moet ik doen?
Houd er rekening mee dat het tot 30 dagen kan duren voordat je een bevestiging van je opzegging ontvangt van de betreffende organisatie. Als je na 30 dagen nog steeds niets hebt gehoord, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Als ze je vertellen dat er geen opzegging is ontvangen, onthoud dan dat we altijd een bewijs hebben dat we het opzegformulier bij de organisatie hebben afgeleverd. Neem in zo'n geval contact met ons op, zodat we de opzegging snel en met terugwerkende kracht voor je kunnen regelen.
TIP: In jouw persoonlijke account, onder 'Klantenservice', vind je een voorbeeld brief die je kunt sturen naar een organisatie wanneer je na 30 dagen nog geen reactie hebt ontvangen.
2.9. Krijg ik een bevestigingsmail als mijn brief is verstuurd?
Ja, zodra wij je opzegbrief hebben verstuurd, ontvang je een bevestigingsmail. Hebben we je opzegbrief aangetekend verstuurd? Dan ontvang je ook een Track & Trace link. Het is mogelijk dat de bevestigingsmail in je spamfolder terecht is gekomen. In jouw persoonlijke account kun je ook de status van de verzending en de ontvangstbevestiging terugvinden. Zo heb je altijd de beschikking over de benodigde documenten.
2.10. Kan ik mijn opzegbrief annuleren (herroepingsrecht)?
Als je je opzegbrief wilt annuleren, raden we je aan zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Als we je brief nog niet hebben verzonden, zullen we deze annuleren en je betaling terugstorten.
Als we je opzegbrief al hebben verzonden, kunnen we deze niet meer annuleren. In dat geval moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de betreffende organisatie. De betaling zullen we ook in die gevallen gewoon terugstorten.
2.11. Hoe kan ik mijn opzegbrief wijzigen?
Zodra jouw opzegformulier is gegenereerd, kan deze niet meer worden gewijzigd. Dit garandeert dat de gegevens van het opzegformulier nooit kunnen veranderen. Neem contact met ons op als je het formulier wilt aanpassen. Wij kunnen het formulier annuleren, het betaalde bedrag terugstorten en eventueel kun je een nieuw formulier genereren.
2.12. Kan ik ergens de status van mijn opzegging controleren?
Zodra je je opzegging en betaling hebt voltooid, gaan wij achter de schermen voor je aan de slag. Zodra de brief is gepost, sturen we je een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je de exacte datum en tijd waarop de brief is verzonden en, voor aangetekende post, een Track & Trace code. Voor aangetekende e-mail bieden we een eEvid certificaat van ontvangst door de organisatie, wat ook een rechtsgeldig bewijs van ontvangst is. Je kunt alle documenten eenvoudig terugvinden in jouw account.
2.13. Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, wat moet ik doen?
Als je de bevestigingsmail niet hebt ontvangen, is er waarschijnlijk iets misgegaan met ons e-mailsysteem. Onze excuses hiervoor. Controleer je spamfolder. Krijg je daar ook geen e-mail? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via jouw account en we lossen dit voor je op.
2.14. Hoe gebruik ik mijn Track & Trace code?
Je kunt je Track & Trace code gebruiken om de status van je zending te controleren:
"Zending is onderweg": Je opzegbrief is verzonden, maar is nog onderweg.
"Je aangetekende zending is afgeleverd bij (organisatie) op (datum)": De datum en de organisatie worden vermeld als je opzegformulier is afgeleverd. Je kunt de Track & Trace link doorsturen naar de betreffende organisatie als er een probleem is met je opzegging.
2.15. Mijn brief is nog onderweg, wat nu?
Helaas geeft de Track & Trace pagina soms een onjuiste status. In de meeste gevallen is je brief veilig aangekomen.
Werd je brief minder dan 2 weken geleden verstuurd? Dan raden we je aan om nog even te wachten tot de organisatie je op de hoogte heeft gebracht van de opzegging.
Werd je brief meer dan 2 weken geleden verstuurd en heb je nog steeds niets gehoord? We kunnen je opzegbrief zonder extra kosten opnieuw versturen. Neem hiervoor contact met ons op.
Is je opzegging dringend? Dan raden we je aan om rechtstreeks contact op te nemen met de organisatie en hen de verzendbevestiging met opzegbrief en Track & Trace code te sturen die we je hebben gemaild.
2.16. Waar kan ik mijn klantnummer vinden op de opzegbrief?
Als je gebruik maakt van onze verzendservice met opzeggarantie, voegen we een uniek nummer toe aan je opzegbrief. Dit betekent dat we je opzegging altijd kunnen terugvinden. Je ontvangt altijd een kopie van de opzegbrief die we naar de organisatie sturen. Het unieke ID vind je rechtsonder op deze opzegbrief.
2.17. Ontvang ik een bevestiging dat een abonnement is opgezegd?
De daadwerkelijke opzegging in het systeem is aan de organisatie zelf en helaas hebben wij hier geen controle over. In het onwaarschijnlijke geval dat de opzegging niet goed is ontvangen, kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met de organisatie. In principe heeft dit geen negatieve gevolgen: je hebt dan bewijs van verzending en ontvangst van de eerder verstuurde brief.
Algemene Vragen over Opzeggen van Abonnementen en Contracten
3.1. Wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?
In principe kun je elk abonnement op elk moment opzeggen. Let er op dat jouw contract nog wel een tijd door kan lopen (bijvoorbeeld bij een eerste jaarcontract). Ook is er altijd sprake van een opzegtermijn, normaal gesproken van één maand.
3.2. Waar vind ik mijn klantnummer?
In sommige gevallen is een klantnummer nodig om de opzegging te voltooien. Je klantnummer vind je meestal op een factuur, in een online account omgeving en/of bij een betaling op je bankrekening.
3.3. Wat is de opzegtermijn?
De opzegtermijn voor een abonnement is over het algemeen 1 maand. Er zijn uitzonderingen:
- Tijdschriften of kranten die minder dan één keer per maand verschijnen hebben een opzegtermijn van 3 maanden.
- Als er geen opzegtermijn is gespecificeerd of anderszins is overeengekomen, heeft het contract geen opzegtermijn en kun je op elk moment met onmiddellijke ingang opzeggen.
- Als je een abonnement neemt voor een vaste periode, kun je niet opzeggen tijdens die periode. De betalingsverplichting blijft bestaan tot het einde van de contractperiode.
Proefabonnementen worden wettelijk niet automatisch verlengd. Voor normale abonnementen geldt dat deze na verstrijken van de eerste termijn stilzwijgend kunnen worden verlengd. De opzegtermijn die geldt vanaf het moment van stilzwijgende verlenging is 1 maand.
Je kunt altijd binnen 14 dagen opzeggen vanaf het moment dat je een abonnement bent gestart. Dit is de wettelijke bedenktijd (herroepingstermijn).
3.4. Ik voel mij opgelicht door een opzegservice, wat kan ik doen?
Helaas zijn er al geruime tijd opzegservices die inspringen op bezoekers die niet meteen goed lezen. Bezoekers denken dat ze op de juiste plek terecht zijn gekomen omdat ze het eerste zoekresultaat in Google hebben aangeklikt. Helaas zijn de bovenste posities advertenties en bij Google geldt; wie het meest betaalt, die staat bovenaan. Misleidende partijen maken hier dankbaar gebruik van. Bezoekers vullen hun gegevens in en klikken op 'Versturen', om er vervolgens achter te komen dat ze gebruik hebben gemaakt van een betaalde service die een factuur stuurt voor meer dan 30 Euro of een automatische incasso uitvoert voor een vergelijkbaar bedrag.
Deze partijen, waaronder terminationexperts, abbostop en opzegdirect, zijn allemaal meerdere keren negatief in het nieuws geweest. De oudste en meest bekende is terminationexperts. Deze partij is inmiddels aangepakt door de Consumentenbond en de mensen achter deze misleiding hebben - eindelijk - door dat ze ontzettende veel mensen hebben gedupeerd. Heb jij ook een negatieve ervaring met één van deze partijen? Ga dan naar Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond en er bestaat een goede kans dat je het door jou betaalde bedrag retour ontvangt.