9.1 op basis van 7623 beoordelingen

Overzicht en grip op abonnementen

De gemiddelde Nederlander heeft tegenwoordig behoorlijk wat abonnementen lopen. Zo ben je misschien geabonneerd op een krant of tijdschrift, maar misschien heb je ook wel een abonnement op de sportschool. Daarnaast kun jij je vandaag de dag op allerlei online diensten abonneren. Doordat we ons op van alles en nog wat kunnen abonneren, verliezen veel mensen overzicht en grip op hun abonnementen. Wij helpen je graag een handje om dit te voorkomen. Daarom geven we je op deze pagina een aantal handige tips omtrent het beheren en stopzetten van abonnementen.

Het aantal abonnementen neemt toe
Top 10 meest afgesloten abonnementen
Tips om grip te krijgen op je abonnementskosten
Veelgestelde vragen over beheren en stopzetten van abonnementen

Het aantal abonnementen neemt toe

In vergelijking met vroeger is het aantal abonnementen dat Nederlanders hebben afgesloten de laatste jaren flink toegenomen. We abonneren ons tegenwoordig namelijk niet alleen meer op kranten en tijdschriften, maar ook op online diensten. Streaming diensten zoals Netflix, Spotify en Videoland zijn voorbeelden van online diensten waar steeds meer Nederlanders zich de laatste jaren op geabonneerd hebben.

Meer abonnementen leidt tot minder overzicht

Doordat we ons tegenwoordig op allerlei zaken kunnen abonneren, heeft de gemiddelde Nederlander behoorlijk wat abonnementen. Zo heb je misschien een abonnement op de sportschool, maar ook op een krant of tijdschrift van DPG media en verschillende online diensten. Hoe meer abonnementen je afsluiten, des te minder overzicht je hebt. Als je mensen vraagt waarop zij allemaal geabonneerd zijn, is het goed denkbaar dat zij niet eens alle abonnementen op kunnen noemen.

Minder overzicht door digitalisering

De digitalisering is één van de oorzaken dat steeds meer mensen het overzicht op hun abonnementen verliezen. Je hoeft tegenwoordig namelijk niet meer fysiek een handtekening te zetten voordat je een abonnement afsluit, iets wat vroeger wel moest. Daarbij komt dat de kosten van een abonnement vaak middels een automatische incasso van jouw rekening worden afgeschreven. Doordat je er zelf niet aan hoeft te denken om te betalen voor een abonnement, verliezen veel mensen het overzicht op hun abonnementen.

Veel mensen vergeten abonnement op te zeggen

Heb je een abonnement afgesloten, maar wil je hier nu onderuit? Dan moet je zelf in actie komen. De meeste abonnementen worden namelijk stilzwijgend verlengd. Dankzij de Wet van Dam mag een abonnement na de eerste automatische verlenging iedere keer weliswaar maar met één maand stilzwijgend verlengd worden, maar dit mag wel meerdere maanden achter elkaar. Veel Nederlanders vergeten een abonnement op te zeggen, waardoor zij er vaak lange tijd aan vastzitten. En dat terwijl er soms niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt.

Aantal abonnementen wordt te laag ingeschat

De gemiddelde Nederlander heeft half geen idee hoeveel abonnementen hij heeft afgesloten. Dit komt niet alleen doordat we ons tegenwoordig op van alles en nog wat kunnen abonneren, maar ook doordat steeds meer mensen vergeten hun abonnement(en) op te zeggen. Veel Nederlanders schatten het aantal abonnementen dat zij hebben hierdoor te laag in. Dit is gevaarlijk, want je bent hierdoor meer geld kwijt aan abonnementen dan je denkt.

Top 10 meest afgesloten abonnementen

Nederlanders sluiten veelal dezelfde soorten abonnementen af. Ben je benieuwd welke abonnementen het meest afgesloten worden?

Wij hebben hieronder de top 10 voor je op een rijtje gezet:

  • Mobiel
  • Combinatiepakket (internet, tv en eventueel telefoon)
  • Streamingdiensten, zoals Amazon Prime en Disney Plus
  • Loterijen, zoals VriendenLoterij, Postcode Loterij en Staatsloterij
  • Wegenwacht
  • Tijdschriften/tv-gids, zoals Donald Duck, Libelle en Margriet
  • Onderhoudsabonnement boiler
  • Kranten, zoals de Volkskrant, het AD en de Telegraaf
  • Internet (niet in combinatiepakket)
  • Muziek

Tips om grip te krijgen op je abonnementskosten

Een abonnement afsluiten brengt kosten met zich mee. Voor de meeste abonnementen betaal je iedere maand een vast bedrag. Als je niet meer weet welke abonnementen je allemaal hebt afgesloten, heb je maandelijks mogelijk torenhoge abonnementskosten. Om dit te voorkomen, hebben wij hier 6 tips op een rijtje gezet om grip te krijgen op je abonnementskosten.

Geef aan dat je bedenktijd wilt

Word je op straat, telefonisch of online benaderd om een abonnement af te sluiten? Ga hier dan niet direct op in, maar geef aan dat je bedenktijd wilt. Je kunt in dat geval rustig nadenken of het de moeite waard is om het abonnement af te sluiten. Als je minder dan 14 dagen geleden een abonnement hebt afgesloten maar hier nu al spijt van hebt, biedt het automatische incasso uitkomst.

Kijk naar de voorwaarden van proefabonnement

Veel bedrijven bieden je de mogelijkheid om een proefabonnement af te sluiten. Op deze manier kun je voor een bepaalde periode uitproberen of het abonnement iets voor jou is. Een proefabonnement lijkt op het eerste gezicht vaak interessant, maar is dit lang niet altijd. Kijk daarom goed naar de voorwaarden voordat je een proefabonnement afsluit.

Let op de opzegtermijn

Wie onder een abonnement uit wil, krijgt vaak te maken met een opzegtermijn. Zo kun je veel abonnementen vaak pas na afloop van de eerste abonnementsperiode opzeggen. Wil je hoge abonnementskosten voorkomen? Let dan goed op de opzegtermijn.

Bewaar de informatie en documenten

Veel mensen vinden het niet nodig om informatie en documenten over hun abonnementen te bewaren. Als je hoge abonnementskosten wilt voorkomen, is dit wel degelijk aan te raden. Wil je een abonnement opzeggen? Dan kun jij je tot de informatie en documenten richten.

Maak een overzicht van de kosten

Als je grip wilt krijgen op jouw abonnementskosten, doe je er goed aan een overzicht van de kosten te maken. Noteer waar je allemaal een abonnement op hebt en geef aan hoeveel je hier maandelijks aan kwijt bent. Zo zie je in één oogopslag waar je op geabonneerd bent en hoeveel de abonnementen je kosten.

Zeg overbodige of slapende abonnementen op

Wie grip wil houden op zijn abonnementskosten, doet er goed aan overbodige of slapende abonnementen op te zeggen. Dit zijn abonnementen waar je niet of nauwelijks gebruik van maakt. Je maakt in dat geval onnodige kosten. Door dit soort abonnementen op te zeggen, blijven jouw abonnementskosten binnen de perken.

Rechten bij opzeggen

In Nederland heb je verschillende rechten bij opzeggen. Is jouw abonnement stilzwijgend verlengd en omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd? Dan mag je deze dankzij de Wet van Dam op ieder gewenst moment opzeggen. De opzegtermijn mag in dat geval niet langer zijn dan een maand. Bij het opzeggen van een abonnement kun jij je eveneens beroepen op het Recht van Verzet. Een bedrijf mag hierdoor niet langer contact met je zoeken en moet jouw persoonsgegevens verwijderen.

Veelgestelde vragen over beheren en stopzetten van abonnementen

Kan je een abonnement opzeggen?

Ja, je kunt een abonnement opzeggen. Hier gelden alleen wel regels voor. Je bent bijvoorbeeld gebonden aan een opzegtermijn. Als het een abonnement voor bepaalde tijd is, kun je deze pas opzeggen aan het einde van de abonnementsperiode. Een abonnement voor onbepaalde tijd kun je altijd opzeggen.

Wat is het verschil tussen een abonnement en een lidmaatschap?

Een abonnement en lidmaatschap verschillen vooral in de manier van opzeggen van elkaar. Voor het opzeggen van een lidmaatschap gelden namelijk minder strenge eisen en voorwaarden dan voor een abonnement opzeggen.

Wat is de wettelijke opzegtermijn abonnement?

De wettelijke opzegtermijn van een abonnement is 1 maand. Toch wordt een abonnement niet standaard na een maand beëindigt als je opzegt. Abonnementen voor bepaalde tijd eindigen pas na afloop van de abonnementsperiode, terwijl een abonnement op een krant of tijdschrift ook nog langer dan een maand door kan lopen.

Kan ik nog van mijn abonnement af?

Ja, in sommige gevallen kun je nog van jouw abonnement af. Zo kun je een abonnement vaak opzeggen als het nog niet langer dan 14 dagen geleden is dat je de overeenkomst gesloten hebt.

Heb je altijd 14 dagen bedenktijd?

Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je altijd 14 dagen bedenktijd. In een fysieke winkel geldt deze bedenktijd wettelijk gezien niet.

Categorieën

  • Loterij
  • Goede doelen
  • Verzekering
  • Fitness
  • Krant & tijdschrift

Direct online opzeggen

Welke organisatie zoek je?

16.574 opzeggingen afgelopen 30 dagen - 4.421.562 opzeggingen in totaal

Direct online opzeggen

Welke organisatie zoek je?

16.574 opzeggingen afgelopen 30 dagen - 4.421.562 opzeggingen in totaal

Direct online opzeggen

Welke organisatie zoek je?

16.574 opzeggingen afgelopen 30 dagen - 4.421.562 opzeggingen in totaal

GreenOnline BV Gebruiksvoorwaarden

9.1 op basis van 7623 beoordelingen

Kiyoh