★★★★★
9.2 op basis van 6161 beoordelingen Kiyoh

Wat je moet regelen na een overlijden

Is een naaste overleden? Dan zorgt dit voor veel verdriet bij jou en anderen. Hoe treurig het ook is, je moet niet vergeten dat je als nabestaande een aantal zaken moet regelen. Helaas weten veel mensen niet wat zij allemaal moeten regelen na een overlijden. Hierdoor gebeurt het vaak genoeg dat er belangrijke zaken over het hoofd worden gezien. Hier zit je niet op te wachten. Daarom vertellen wij je op deze pagina precies wat je moet regelen na een overlijden.

Op deze pagina

Checklist
Kort na overlijden
Uitvaart
Automatisch stopgezet
Vragen


Checklist bij overlijden

Na overlijden moet er vaak meer geregeld worden dan veel mensen denken. Om jou te ontlasten, hebben wij een checklist bij overlijden opgesteld. Zo weet je precies wat je allemaal moet regelen na een overlijden. We hebben deze checklist onderverdeeld in ‘kort na overlijden’ en ‘na de uitvaart’. Hierdoor weet je wat je op welk moment moet regelen.


Kort na overlijden

Kort na het overlijden draait het waarschijnlijk vooral om rouwen. Logisch, want je bent net een dierbaar iemand verloren. Toch moet je niet vergeten om een aantal zaken te regelen. Zo moet je kort na overlijden aangifte van overlijden doen, de uitvaart regelen en bankzaken afhandelen. Je leest hier hoe dit precies in zijn werk gaat.

Aangifte van overlijden

Wanneer iemand is overleden, moet dit altijd gemeld worden bij de gemeente waarin de persoon woonachtig was. Als je een uitvaartondernemer inschakelt, neemt hij de aangifte van overlijden vaak voor zijn rekening. Je kunt dit eventueel ook zelf doen. Zorg er te allen tijde voor dat de aangifte van overlijden voor de uitvaart gedaan is en binnen 6 werkdagen na het overlijden.

Verklaring van overlijden

Voordat je aangifte van overlijden kunt doen, heb je een verklaring van overlijden nodig. Deze verklaring wordt afgegeven door de arts die het overlijden heeft vastgesteld. Een arts in het ziekenhuis kan deze verklaring afgeven, maar dit geldt ook voor de huisarts.

Akte van overlijden

Als je aangifte van overlijden gedaan hebt bij de gemeente, verwerken zij het overlijden in de basisregistratie personen. Hiervoor wordt een akte van overlijden opgesteld. In dit officiële document wordt het overlijden bevestigd. Je kunt de gemeente om een kopie vragen. Dit is zeker aan te raden, want je hebt de akte van overlijden namelijk nodig om in een later stadium verschillende zaken te regelen, zoals abonnementen opzeggen.

Het regelen van de uitvaart

Heb je de bovenstaande zaken geregeld? Ga dan verder met het regelen van de uitvaart. Dit kun je zelf doen, maar ook (gedeeltelijk) uitbesteden aan een uitvaartondernemer. Je moet bepalen of de persoon begraven of gecremeerd wordt. Begraven en cremeren mag overigens nooit binnen 36 uur na overlijden en niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Het is mogelijk om een uitvaart eerder of later plaats te laten vinden, maar dat mag alleen met toestemming van de burgemeester.

Bankzaken afhandelen

Na overlijden is het belangrijk dat je de bankrekening(en) van de overleden persoon laat blokkeren. Dit doe je door telefonisch of online melding te maken van het overlijden. Door de bankrekening te blokkeren, voorkom je dat er nog geld van de rekening wordt afgeschreven. Een automatische incasso vormt hier een uitzondering op. Voor verdere afhandeling van de bankzaken neemt de bank in een later stadium contact met je op. Hierdoor heb je eerst tijd om het verlies van een naaste te verwerken.


Na de uitvaart

Als de uitvaart achter de rug is, kun jij je bezighouden met andere belangrijke zaken die je moet regelen na een overlijden. Je moet bijvoorbeeld uitzoeken of er een testament is, contact opnemen met de hypotheekverstrekker in het geval van een eigen woning en contracten, abonnementen en lidmaatschappen opzeggen. Hier blijft het niet bij, want er is nog meer waar jij je mee bezig moet houden. Om te voorkomen dat je iets vergeet, vertellen wij je hier wat je na de uitvaart allemaal moet regelen.

Testament en verklaring van erfrecht aanvragen

De meeste mensen stellen een testament op voordat zij overlijden. Hierin staat welke persoon waar recht op heeft. Als jij een erfgenaam bent, moet je binnen 3 maanden na overlijden kiezen of je de erfenis aanvaardt of verwerpt. Aanvaard je de erfenis? Dan heb je een verklaring van erfrecht nodig voor het afhandelen van verschillende zaken. Zo kun je met deze verklaring bijvoorbeeld een geblokkeerde bankrekening deblokkeren. Een verklaring van erfrecht laat je opmaken door een notaris.

In geval van eigen woning: contacteer de hypotheekverstrekker

Als de overleden persoon in een koopwoning woonde waar nog een hypotheek op rustte, moet je na overlijden de hypotheekverstrekker contacteren. De lening loopt door tot nabestaanden aangeven wat ermee moet gebeuren. Erf jij de woning? Dan kun je ervoor kiezen om er te blijven wonen, maar je kunt de woning ook verkopen. Wanneer de hypotheek al is afgelost, hoef je geen contact op te nemen met de hypotheekverstrekker.

Contracten, abonnementen en lidmaatschappen opzeggen

De kans is groot dat een overleden persoon gedurende zijn leven de nodige contracten, abonnementen en/of lidmaatschappen heeft afgesloten. Mogelijk is de overleden persoon geabonneerd op een krant of tijdschrift van DPG Media, speelt hij mee met de VriendenLoterij en doneert hij aan het WNF. Je kunt kranten en tijdschriften, loterijen en goede doelen opzeggen, maar ook overzetten op jouw naam na overlijden van een naaste.

Verzekeringen aanpassen of opzeggen

Naast contracten, abonnementen en lidmaatschappen heeft de overleden persoon vast en zeker ook de nodige verzekeringen afgesloten. Omdat hier maandelijks voor betaald moet worden, is verzekeringen opzeggen aan te raden. Je voorkomt in dat geval dat er na overlijden nog automatisch geld van de bankrekening van de overleden persoon wordt afgeschreven. Als jouw partner overleden is en jullie samen verzekerd waren, is opzeggen niet nodig. Je kunt in dat geval de huidige verzekeringen aanpassen.

Toeslagen, regelingen en pensioendienst

Wanneer jouw partner overlijdt, verandert er het een en ander op het gebied van inkomen. Zo kan er ineens (fors) minder geld binnenkomen. In dat geval is de kans groot dat je in aanmerking komt voor toeslagen en regelingen. Zoek dit daarom altijd uit nadat een naaste overleden is. Kijk bovendien hoe het zit met de pensioendienst. Dankzij deze regeling kun je namelijk ook financieel gecompenseerd worden na het overlijden van een naaste.

Overschrijven auto

Als er een auto op naam van de overleden persoon staat, moet deze overgeschreven worden op een andere naam. Ga hiervoor langs bij een partij die bevoegd is om auto’s over te schrijven. Zorg ervoor dat je in ieder geval het kentekenbewijs, de tenaamstellingscode en je legitimatiebewijs bij je hebt. Dit is over het algemeen voldoende om de auto van een overleden persoon over te schrijven op een andere naam.

Digitale nalatenschap

Heeft een overleden persoon niet nagedacht over zijn digitale nalatenschap? Dan kan het betrekkelijk lastig zijn om toegang te krijgen tot zijn online accounts. Toegang krijgen is wel mogelijk, maar het kost veel tijd en moeite. Dit is niet het geval als de overleden persoon wachtwoorden genoteerd heeft of gebruik maakt van een wachtwoordmanager. In dat geval is het voor nabestaanden makkelijk om toegang te krijgen tot online accounts.

Aangifte inkomstenbelasting

Is jouw partner overleden? Dan ontvang je binnen 5 maanden na overlijden bericht van de Belastingdienst met betrekking tot de aangifte inkomstenbelasting over het jaar van overlijden. Hier is een speciaal en uitgebreid formulier voor. Het is ook mogelijk om een nabestaandenmachtiging aan te vragen bij de Belastingdienst. Hierdoor kun jij aangifte inkomstenbelasting doen voor een overleden nabestaande.

Paspoort of identiteitsbewijs

Na het overlijden moet een paspoort of identiteitsbewijs ingeleverd worden. Dit kan bij de afdeling burgerzaken in de gemeente waar de overleden persoon woonachtig was. Lever een paspoort of identiteitskaart pas in als alle administratieve zaken afgehandeld zijn. Voor het regelen van bepaalde zaken is namelijk het een kopie van het document nodig.


Dit wordt automatisch stopgezet

Na het overlijden van een naaste moet je contracten, abonnementen, lidmaatschappen en verzekeringen stopzetten. Je hoeft overigens niet overal achteraan, want er zijn ook zaken die automatisch stopgezet worden. Nadat je bij de gemeente aangifte van overlijden hebt gedaan, geven zij het overlijden automatisch door aan de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank. Hierdoor hoef je de onderstaande zaken niet zelf stop te zetten.

Zorgverzekering en zorgtoeslag

De zorgverzekering eindigt altijd op de dag na het overlijden. De gemeente zet dit in gang zodra er aangifte van overlijden gedaan is. Als de overleden persoon recht had op zorgtoeslag, stopt dit ook automatisch. Als je bij jouw partner op de polis stond, blijf je verzekerd. Je krijgt in dat geval namelijk een eigen polis met dezelfde voorwaarden en vergoedingen. Eventueel meeverzekerde kinderen komen op de nieuwe polis te staan. Als je te veel premie en/of eigen risico betaald hebt, krijg je dit terug.

Pensioen en uitkeringen

Net als voor de zorgverzekering en zorgtoeslag geldt ook voor pensioen en uitkeringen dat deze automatisch stoppen. De gemeente geeft het overlijden immers door aan de instanties die hier verantwoordelijk voor zijn. Zo wordt de uitbetaling van nabestaandenpensioen bijvoorbeeld automatisch stopgezet op de dag na overlijden.

Gemeentelijke belastingen

Na overlijden van een persoon vervalt de betalingsplicht voor gemeentelijke belastingen vanzelf. Je doet immers aangifte van overlijden bij de gemeente, waardoor de persoon uit het systeem verdwijnt. Blijven er personen in het huis wonen waar de overleden persoon woonde? Dan ontvangen zij een nieuwe aanslag voor de rest van het jaar. Wanneer blijkt dat er te veel gemeentelijke belasting betaald is, wordt er geld teruggestort.


Veelgestelde vragen over wat je moet regelen na een overlijden

Wat moet ik kort na het overlijden van een naaste regelen?

Kort na het overlijden van een naaste moet je in ieder geval aangifte van overlijden doen. Hiervoor heb je een verklaring van overlijden nodig. Met deze verklaring kan de gemeente een akte van overlijden opstellen. Verder moet je de uitvaart regelen en bankzaken afhandelen.

Wat moet ik allemaal opzeggen bij overlijden?

Bij het overlijden van een persoon moet je contracten, abonnementen, lidmaatschappen en verzekeringen opzeggen. De zorgverzekering hoef je niet zelf op te zeggen, want hier zorgt de gemeente voor.

Wat wordt automatisch stopgezet na overlijden?

Na een overlijden worden zorgverzekering en zorgtoeslag, pensioen en uitkeringen en gemeentelijke belastingen automatisch stopgezet. De gemeente geeft het overlijden namelijk door aan de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank.

Wat doe ik met een paspoort of identiteitskaart na overlijden?

Het paspoort en/of de identiteitskaart lever je na overlijden in bij de afdeling burgerzaken van de gemeente waarin de persoon woonachtig was. Doe dit pas nadat alle administratieve zaken afgehandeld zijn, want het kan zijn dat je een kopie van het legitimatiebewijs nodig hebt.

Moet ik een verklaring van erfrecht aanvragen?

Als je als erfgenaam opgenomen bent in het testament van een overleden persoon, moet je een verklaring van erfrecht aanvragen. Deze verklaring heb je nodig om verschillende zaken te regelen, zoals het deblokkeren van de bankrekening. Voor het opmaken van een verklaring van erfrecht ga je naar de notaris.

16.573 opzeggingen afgelopen 30 dagen - 3.324.070 opzeggingen in totaal

back